2 min | 18. 9. 2020 | Články
Členové rodiny se zpravidla setkávají ze společenských důvodů, např. oslavy, svatby, ale i pohřby. Někdy se setkávají pro řešení drobných finančních záležitostí, jako je např majetkové vypořádání, dědictví apod. V případě rodin s vysokou hodnotou čistého jmění se však mnohdy příbuzní setkávají i za jiným účelem.
Rodiny s vysokou hodnotou čistého jmění (HNWI) či rodinná společenství vzniklá k provozu rodinného podniku se pravidelně shromažďují nad rámec typických rodinných setkání na organizovaných rodinných schůzkách. Se vzrůstajícím majetkem, popř. se zvyšujícími aktivy rodinného podniku, roste také potřeba rodinné spolupráce. Cílem rodinných schůzek je především správa rodinného bohatství.
Během rodinných shromáždění se z rodiny stává jistý typ organizace tzv. rodinné společenství, které vzniká bez výslovného ujednání členů rodiny a řídí se zvyklostmi a praxí. Toto uskupení členů rodiny může mít ale i podobu rodinné rady, která vyplývá z principů rodinné ústavy a jejím hlavním úkolem je rozvoj a udržení rodinného podniku a rodinného bohatství.
Základem úspěšného řízení rodinného podniku je jednání v zájmu sdílených cílů a vhodně nastavená týmová práce v rámci rodiny. Je důležité, aby členové rodiny byli schopni mezi sebou diskutovat, argumentovat a přijímat společná kompromisní rozhodnutí, a to bez vzniku hádek. Takové dovednosti nejen pomohou udržet a rozvíjet rodinný podnik či rodinné bohatství, ale také upevňují vztahy mezi příbuznými.
majetkové plánování
plánování nástupnictví
investiční strategie
vzdělávání další generace
rodinná filantropie
společné rozhodování o aktivitách a budoucím rozvoji
sdílené hodnoty a kultura rodiny
Během rodinných schůzek se členové zabývají především třemi klíčovými tématy: vzdělání, vztahy v rodině a řízení. V rámci ústředních témat doporučujeme se zaměřit na následující:
pochopení financí rodiny a majetkových plánů
vzdělávání mladší generace v rodinném bohatství a podniku
pomoc od odborníků, např. Wealth Managerů
naučit se tvořit majetkové plány, dohlížet a plánovat budoucí investice
rozvíjet schopnosti finančního řízení
naučit se více o správě rodiny a navrhnou vhodnou strukturu k ochraně a udržení majetku
zkušenost společného rodinného vzdělávání
spojte se s rodinnými příslušníky
sdílejte informace
komunikujte spolu
udržujte rodinné hodnoty a tradice
mluvte o rodinné historii
užijte si společně strávený čas
dohlížejte a spravujte přechody mezi generacemi
Pro jednodušší řízení shromáždění i rodinného podniku doporučujeme sepsat rodinnou ústavu, ve které budou jasně uvedeny veškeré principy, zásady a pravidla rodiny. Mezi nejdůležitější prvky řízení patří:
definujte rodinné cíle a vizi
určete roli podniku tak, aby byly udrženy sdílené hodnoty
ustanovte rodinnou radu, jejíž členové budou mít rozhodovací právo
diskutujte o zásadních otázkách (např. nástupnictví, převod bohatství apod.)
přijímejte většinová společná rozhodnutí týkajících se rodinných aktiv
zapisujte zásadní informace ze schůzek
definujte zásady, role a principy rodinného podniku
stanovte předpokládaný vývoj rodinného podniku a bohatství do budoucna
S pravidelnými rodinnými shromážděními i s rodinným podnikem, ochranou rodiny nebo rodinného bohatství vám napomohou kanceláře “Family Office”, které nabízejí své služby rodinám s vysokou hodnotou čistého jmění (HNWI). Kanceláře poskytují služby v oblasti finančního poradenství, správy rodiny, správy a plánování bohatství, vzdělávání rodiny i její ochrany.