10 min. | 16. 10. 2024 | Aktuality
Řídící partner společnosti Pavel Kolář přispět do článku časopisu Forbes s naší zkušeností v Multi Family Office ohledně rozdílů v investičním chování mladé nastupující generace oproti generaci zakladatelů.
I když rodinné kanceláře “Family Offices” v posledních letech zažívají v ČR značný růst, z evropského nebo světového pohledu je odvětví Family Offices v ČR stále vnímáno jako nový, rozvíjející se trh. Tento raný stav trhu Family Offices v ČR má oproti zahraničním rozvinutým trhům určitá specifika. Jeden z hlavních znaků je, že Single Family Office, které uspokojují potřeby v oblasti správy majetku výhradně rodiny, která jej založila, je stále pod kontrolou první generace zakladatelů a bez významného zapojení nastupující druhé či třetí generace.
Článek na Forbes si můžete přečíst ZDE.
S ohledem na tuto skutečnost nelze objektivně srovnávat rozvinuté trhy s rozvíjejícím se trhem v ČR, kde je obor Family Office v jiném ekonomickém cyklu i jiné generační fázi zapojení členů rodin. Hlavním tématem Family Office v ČR je dnes spíše vytváření formálních právních a řídících struktur, které slouží ke správě majetku, a řešení krize mezigeneračního přesunu bohatství, které je způsobeno nepřipraveností dalších generací na odpovědnost související se správou rodinného majetku. Až v další fázi vývoje se soustředí na řešení správy investičního majetku.
I přes současný stav trhu, kdy jsou Single Family Office v ČR převážně pod kontrolou první generace zakladatelů, naše poznatky ukazují, že v případech, kde je mladá nastupující generace zapojena do investičního rozhodování, tak se chová výrazně odlišně než generace zakladatelů. Tato odlišnost v investičním chování a rozhodování vyplývá z různých socioekonomických kontextů. Generace zakladatelů se při investičním rozhodování chová více pragmaticky. Dobře si pamatují, co vše museli v průběhu života obětovat pro vybudované jmění. Mají proto tendenci usilovat spíše o ochranu majetku a bezpečí, k čemuž využívají konvenční regulované finanční nástroje.
Mladá nastupující generace už odstíněna od obětí první generace “tvůrců bohatství”. Mají přístup k technologiím a všudypřítomně se setkávají s tématy Private Equity “PE” a Venture Capital “VC”. Díky tomu jsou při investování odvážnější a chtějí také zkoušet nové věci. Při rozhodování překvapivě často volí investice, které jsou v souladu s jejich hodnotami, jako je udržitelnost a společenská odpovědnost. Z tohoto důvodu není neobvyklé, že alternativní aktiva (55 %) převažují nad tradiční třídou aktiv (45 %). Takto zvolené třídy aktiv (25% Private Equity, 18% nemovitosti, 12% digitální aktiva a ostatní) mladá nastupující generace nevnímá už jako alternativní, ale spíše jako komplementární. Takto rozložené tříd aktiv jim totiž umožňují přizpůsobit investiční strategii jejich specifickým požadavkům.
Autor: Pavel Kolář